Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Wednesday 7 November 2012

KASIH TUHAN

BY USTAZAH ANI

Tegur Kerana Kasih Pada Allah
Pada suatu hari, Abu Idris Khaulani, seorang cendikiawan yang hidup pada zaman sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w, memasuki sebuah masjid di kota Damsyik di Syria. Tiba-tiba, beliau ternampak seorang pemuda yang manis wajahnya dan sentiasa tersenyum. Orang ramai sentiasa ada bersamanya. Apabila ada di antara merekaa berselisihan faham, mereka merujuk kepada pemuda itu bagi mendapatkan penyelesaiannya.

Beliau pun bertanya kepada orang-orang tempatan yang di situ siapakah gerangan pemuda itu?.

"Muaz bin Jabal," jawab orang tempatan di situ.

Pada keesokkan paginya, beliau bergegas ke masjid bagi menunaikan sembahyang subuh. Apabila tiba di masjid beliau dapati pemuda berwajah manis itu lebih awal sudah tiba daripadanya. Pemuda itu sedang sembahyang.

Abu Idris ingin bertemu pemuda itu lalu ditunggunya. Apabila pemuda itu selesai sembahyang, Abu Idris segera menghampirinya dan memberi salam hormat. Pemuda itu menjawab salamnya dengan mesra. 

"Saya menyukai saudara kerana Allah," kata Abu Idris secara jujur.

"Kerana Allah?" tanya Muaz bin Jabal.

"Kerana Allah?" jawab Abu Idris.

"Kerana Allah?" Muaz bin Jabal bertanya lagi bagi memastikannya.

"Kerana Allah jualah." jawab Abu Idris menyakininya.

Mendengar itu, Muaz bin jabal memegang hujung kain serban Abu Idris dan menariknya hampir kepadanya.

"Bergembiralah!" kata Muaz bin Jabal kepada pemuda itu.

Kemudian dia menyambung, " Saya pernah mendengar Nabi Muhammad berkata, " Tuhan berkata: Setiap orang yang mengasihi orang lain kerana Aku, dia akan Aku kasihi. Begitu juga, Aku kasih kepada sesiapa yang suka duduk bersama-sama orang lain, saling menziarahi, dan membelanjakan hartanya kerana Aku."

No comments:

Post a Comment