Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Monday 18 March 2013

SOLAT HAJAT

USTAZAH ANI~~


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum, 
Kita semua mempunyai hajat tertentu dan hanya Allah SWT yang layak dan berhak menunaikan hajat-hajat hamba2Nya. Maka dengan itu janganlah segan dan malas untuk memohon kpd Allah SWT hajat2hajat kita. Memohon dan berserah kpd Allah SWT adalah satu jalan tawakkal yang sangat baik dan tanda seseorang itu beriman dan bertaqwa kpd Allah SWT. 

Persoalan dari sahabat Group Izadora Md Jalal berkenaan cara-cara melakukan solat hajat cuba saya penuhi setakat kemampuan dan kebiasaan yang saya biasa lakukan semoga dapat membantu sahabat2 group MBS d sini. InsyaAllah

Sebenarnya Solat Hajat termasuk di dalam kategori solat sunat Mutlaq, iaitu ada waktu-waktu tertentu utk melaksanakannya. Pada sebelah siang waktu solat Hajat adalah selepas solat Sunat Dhuha atau ada pendapat mengatakan selepas  waktu Solat Fardu Zohor hingga sebelum masuk waktu solat Fardu Asar. Dan pada sebelah malam  pulak ialah selepas solat Fardu Maghrib hingga sebelum Subuh. Maka bolehlah dilakukan solat Hajat pada waktu-waktu ini.

Cara melakukannya ada belbagai-bagai cara. Antara yg biasa diamalkan ialah:

Sembahyang Sunat Hajat (1)

Sebaik-baik waktu sembahyang hajat adalah pada waktu tengah malam. Ini bersesuaian dengan Sabda Rasulullah saw apabila di soal oleh Abu Zar al-Ghiffari r.a. yang ertinya : “Solat malam yang manakah lebih afdal? Jawap baginda : “Di waktu separuh malam atau jauh malam, tetapi sayangnya amat sedikit yang melakukannya”. Cara Sembahyang sunat Hajat berikut di ambil dari riwayat Wuhaib bin Ward;
1. Lafaz Niat:

 Usolli Sunnatal Hajjati Rak'ataini  lillahi Taala

Erti Niat : Sahaja aku sembahyang sunat hajat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.
2. Takbiratul Ihram beserta niat.
3. Membaca Al Fatihah, ayat Kursi dalam rakaat pertama (1x / 3x/ 11x) dan Surah Al-Ikhlaas  ( 1x / 3x/ 11x) di dalam rakaat yang kedua.
4. Pada sujud yang terakhir hendaklah membaca tasbih sujud dan niat di dalam hati apa shj yg nk d hajatkan. (agak lama sdkt)

SEMBAHYANG SUNAT HAJAT (2)

* SAMA MACAM no 1-3..
4. sujud macam biasa (tiada niat)
5. duduk tahiyyat, baca tahiyyat akhir beri salam
6. Sujud kembali slps beri salam dan baca :
i. Subhanallah walhamdulillah walailaha illallah wallahu akbar 10x
ii. Rabbana Atina fiddun ya hasanah wafil akhiratihasanah waqina 'azabannar 10x
iii. Selawat ke atas Nabi 10x.
iv. Berdoa apa shj yg d hajati..blh doa dlm bahasa melayu atau apa2 bahsa krn solat sdh berakhir jd x timbul batal solat..

7. duduk tahiyyat akhir dan beri salam tanpa bc tahiyyat...
Wallahualam..marilah kita terus memohon pd Allah apa shj yg d hajati daripada kita menghamba kan diri pd manusia ...Allah itu lebih berhak dalam melaksanakan hajat kita..amalkan solat hajat selalu..utk ketenangn diri..insyaAllah

No comments:

Post a Comment