Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Wednesday 7 November 2012

HAKIKAT UJUB

BY USTAZAH ANI~~

Hati yang ROSAK

Assalamualaikum sahabat-sahabat ustazah yang dihormati kerana Allah s.w.t. Ustazah doakan semoga semuanya berada di dalam rahmat dan perlindungan Allah Taala, Insya Allah~~  Pada saat ini ustazah ingin membicarakan tentang satu sifat yang ada di dalam diri manusia yang kita kategorikan sebagai sifat mazmumah iaitu sifat-sifat yang buruk. Seseorang Islam itu tidak akan dapat beribadah dengan sempurna di mata Allah Taala dan ibadahnya akan cacat sekiranya dia ada perasaan ujub didalam hatinya.

Ibadah bersuci itu sangat besar maknanya dan hakikatnya bilamana setiap kali kita 'berwuduk' dari hadas kecil itu sebenarnya ianya menyucikan luaran dan dalaman. Wuduk tidak hanya menyucikan anggota wuduk namun lebih besar hakikatnya apabila wuduk sebenarnya menyucikan hati dan rohani. Seusai kita berwuduk kita sudah suci/ 'menggugurkan' dosa-dosa yang ditanggung oleh muka, tangan, kepala, kaki serta anggota batin. Lazimkan hati apabila kita berwuduk, sewajarnya hadirkan perasaan kita sedang menyucikan dosa-dosa kecil kita.

Ibnu Mubarak berkata, "Ujub adalah engkau memandang bahwa ada sesuatu keistimewaan dalam dirimu yang tidak ada di dalam diri orang lain." Ini bermakna erti sebenarnya ujub itu ialah Anda memandang bahawa Anda memiliki sesuatu dalam diri Anda, yang tidak dimiliki oleh orang lain. Ini adalah seperti Anda memiliki harta, anak, kecerdasan, dan potensi (kelebihan) yang tidak dimiliki oleh orang lain.

Sedarkah apa yang kita miliki itu adalah milik Allah Taala?? Anda akan mengatakan semua ini adalah milik saya. Allah berfirman yang bermaksud, " Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi, dan apa yang ada didalamnya." (al-Maidah:120)

Ini bermakna, seluruh apa yang ada di dalam diri kita adalah kepunyaan Allah Taala, tidak kira ianya kecil atau besar, murah atau mahal, sikit atau banyak, adalah MILIK ALLAH TAALA. Dia (Allah Taala) hanya meminjamkan sementara kepada kita agar kita dapat memanfaatkan dalam kerja mentadbir alam ini. Serta jangan lupa!!!! setiap pemberian itu pasti ada cubaannya (ujian). Hakikat pemberian itu pastinya ada istilah 'sementara'. Suami, anak, harta, isteri, pangkat, ilmu, darjat, kemuliaan, kesihatan, masa yang lapang, kekuatan dan lain-lain adalah pinjaman semata-mata.

Allah Taala jugak berfirman: " Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya." ( al-Kahfi:7)

Daripada firman-firman Allah Taala di dalam al-Quran, maka tidak ada seorang pun selain Allah Taala memiliki sesuatu di alam ini walaupun sebesar zarah. Allah Taala berfirman : " Katakanlah,'Serulah mereka yang kamu anggap (sebagai tuhan) selain Allah. Mereka tidak memiliki (kekuasaan) seberat zarah pun di langi dan di bumi, dan mereka tidak mempunyai suatu saham pun dalam (penciptaan) langit dan bumi. Dan sesekali tidak ada di antara mereka yang menjadi pembantu bagiNya" (Sabaa: 22)

Seandainya ada seseorang yang merasakan bahwa harta yang dimilikinya adalah harta miliknya, bukan kepunyaan Allah Taala, lalu ia merasa bangga dan tenang dengan adanya harta tersebut bersamanya, maka itu adalah bentuk kekaguman terhadap harta, seperti ia berkata, " Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, kerana ilmu yang ada padaku." (al-Qashash:78)

Ujub adalah memuji diri sendiri atas apa yang ia kerjakan atau ia ketahui, dan melupakan bahwa anugerah-anugerah itu berasal dari Allah Taala. Ada perasaan yang bermain-main di dalam diri yang boleh menganggap perbuatan amalnya itu besar dan banyak. Kemudian akan timbul kata-kata dalam hatinya " Saya telah mampu, sabar, dan dapat mengerjakan ini....saya telah berusaha...Saya telah faham..Saya telah mampu berpuasa walaupun di tengah panas terik, saya mampu bersedekah sebanyak ini dan itu..." ungkapan-ungkapan kebanggaan ini terhadap kemampuan diri sendiri sehingga melupakan nikmat Allah terhadap diri kita dalam melakukan semua pekerjaan tersebut.

UJUB ADALAH PERBUATAN SYIRIK TERSEMBUNYI. Hal ini amat merisaukan Rasulullah s.a.w. apabila Baginda menggambarkan kerisauan Baginda terhadap umatnya yang suka bangga dengan apa yang mereka usahakan. Semoga Allah Taala menjauhkan kita daripada sifat keji ini iaitu 'UJUB'..Na'uzbullah

Sampaikan ilmu ini, sebarkan ilmu Allah kerana Allah Taala~~~

Terima kasih kerana sudi membaca dan meluangkan masa. Ameen











No comments:

Post a Comment