Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Thursday 25 October 2012

PENGURUSAN MASA




 by Ustazah Ani

Ustazah Ani - klik link url untuk ke facebook   
https://www.facebook.com/hainas.ani





  Masa adalah kehidupan. Masa bukan emas. Masa lebih berharga dari emas. Masa yang telah berlalu tidak akan dapat dikembalikan / diganti. Emas boleh diganti atau dibeli.

Masa yang diberikan Allah kepada semua manusia adalah sama banyak. Lima masa yang Allah anugerahkan kepada semua manusia iaitu :- masa hidup, masa sihat, masa tidak sibuk, masa muda dan masa kaya (senang). Kelima-lima masa tadi akan di tanya oleh Allah kemana digunakan dan untuk apa dipergunakan. Selalunya manusia akan berkata ' saya tidak ada masa untk beribadat kepada Allah s.w.t'..'saya terlalu sibuk, macam mana saya nk cari ilmu agama'..'saya tidak upaya meninggalkan urusan pejabat saya untuk Allah'..'saya tidak ada masa untuk solat'..'saya sibuk menguruskan anak dan suami'...di mana masa kita kepada Allah?????

  Sedangkan satu hari Allah peruntukkan 24 jam sama macam orang lain jugak. Masa perlu dijaga lebih dari harta. Kerana inilah Modal yang paling berharga yang Allah kurniakan kepada kita. Kalau kita saudagar yang bijak tentu sekali kita akan tersenyum mengutip hasil-hasil di hari akhirat nnti. Kalau kita tidak bijak menggunakan modal yang diberikan kepada kita, maka kita akan jadi seorang yang muflis di hari akhirat nnti. Ingatlah!!!! manusia itu sentiasa berada didalam kerugian, ini sumpah Allah 'Demi Masa' dalam surah Wal Asr. Allah mengatakan bahawa semua manusia berada didalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran.

Masa yang Allah berikan hendaklah dimanfaatkan untuk kerja-kerja yang boleh memberikan kesejahteraan dan kebahagian hidup di dunia dan di akhirat. Akhirat dan dunia tidak boleh dipisahkan. TIdak boleh membazirkan masa dengan pekerjaan / amalan yang tidak mendatangkan faedah kepada kehidupan di dunia dan kehidupan yang kekal abadi di Akhirat. Membazir adalah amalan syaitan dan disukai syaitan. Setiap muslim mestilah mempunyai jadual waktu seimbang dan dipatuhi. Seimbang meliputi urusan dunia dan urusan akhirat. Sebab kita akan hidup pula di akhirat.

Contoh jadual  waktu seimbang 

5.00- 7.00 pagi        solat tahajud, solat hajat, solat witir, solat subuh dan zikir
7.00- 2.00 ptg          Ke sekolah- belajar/ bekerja/ kerja rumah
2.00-3.00  ptg          Makan tengahhari, rehat , solat Zohor
3.00- 4.30 ptg          mengulang kaji pelajaran, apa2 aktiviti bg suri rumah tangga/ bekerja
4.30- 7.00 ptg          Solat Asar, Zikir Matsurat, Riyadah, 
7.00- 9.30 mlm        Makan malam, solat maghrib, solat Isyak, ceramah agaama
9.30- 11.00 mlm      Ulang kaji pelajaran, latihan membaca quran, sebelum tidur ( baca surah al Mulk)
11.00- 5.00 pg         tidur...

Ini hanya contoh shj..kita blh sesuaikan jadual harian kita yang mana timbangan dunia dan akhirat itu sama banyak..Jangan nnti bila kita dah tidur selama-lamanya(mati) baru kita menyesal yang kita langsung tidak ada atau amat sdkt masa yang kita peruntukkan utk akhirat kita. Sedangkan kita memerlukan untung / bekalan yang banyak d kahirat kelak kerana kita tidak akan mati selama2nya di SANA....Wallahualam semoga ingatan ini berguna buat diri sendiri dan sahabat2 yang  saya kasihi dan saya muliakan..janganlah kita terlalu sibuk dgn urusan dunia dan maksiat..

No comments:

Post a Comment