Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Tuesday 23 October 2012

HAKIKAT IBADAH KEPADA ALLAH ? by Ustazah Ani

Ustazah Ani - klik link url untuk ke facebook   
https://www.facebook.com/hainas.ani

Gambar sebagai hiasan


1. Melaksanakan amar makruf dan mencegah kemungkaran diri - mengikut tahap kemampuan. Jika mampu dilakukan dengan tangan (kuasa) tetapi tidak dilakukan dengannya, maka ia adalah berdosa dan akan dipersoalkan nanti di Akhirat.

2. Berjihad melawan kekufuran (murtad) dan nifak dengan bersungguh-sungguh dengan harta benda dan diri. Perjuangan yang tidak bermusim - berterusan sehinggalah Islam menguasai dunia ini. Selagi kekufuran menjadi ancaman kepada Islam, maka selagi itulah jihad menjadi FARDHU AIN bukannya fardhu kifayah. Keadaan kini meletakkan jihad sebagai FARDHU AIN kerana aqidah umat Islam kini terdedah kepada bahaya kekufuran. Jihad wajib secara berterusan kerana musuh-musuh Islam bekerja secara berterusan. Tidak boleh dilakukan secara bermusim atau secara 'part time'. Berjihad pada pula mesti secara berjemaah bukan berkeseorangan. Ini kerana musuh-musuh Islam bergerak secara berjemaah (gerakan). MENINGGALKAN JIHAD  adalah BERDOSA BESAR.

Sebelum memulakan pengajian, Ustazah sempat mengajar Iqra' pada beberapa muslimah yg belum mahir dalam bacaan.


3. Berusaha memastikan syariat Allah dilaksanakan. Syariat Allah hanya akan terlaksana sepenuhnya apabila ada Daulah Islamiyah yang dipinpin olh orang-orang beriman . Selagi Daulah Islamiyah tidak wujud, selagi itulah syariat Allah tidak dilaksanakan sepenuhnya. Jika kita telah berusaha bersungguh-sungguh ke arah itu - kita mengharapkan kepada Allah kita terlepas dari keadaan dosa.


4. Menjauhi Taghut. Taghut ialah sesuatu selain Allah. Contoh taghut ialah berhala, pemimpin yang zalim, dan yang tidak melaksanakan Islam. Apabila keadaan ini berlaku, kekuasaan Allah , hak mencipta dan mengubal undang-undang hidup untuk manusia bukan lagi milik Allah. Ini adalah SYIRIK. Yang mana syirik adalah dosa besar dan tidak diampunkan Allah.



Saya pernah bersembang dengan sesorang hamba Allah yang mana dia memberi komen " sekiranya hukum hudud dilaksanakan, agaknya mcm mana teruknya wanita sekarang ini kan?, mmg hudud menyusahkan kita (org perempuan)"..saya terkejut dan tersentak..Masya Allah!!! msh ramai manusia tidak mengiktiraf hukum dan undang-undang Allah. Semoga Allah mengampunkan dosa2 nya.. Jangan pertikaikan hukum Allah yg sdj sedia sempurna. siapakah kita ( hamba) yang lemah nk mengambil peranan Allah. Subhanallah

No comments:

Post a Comment