Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Friday 19 October 2012

Sebarkan Salam

Ustazah Ani - klik link url untuk ke facebook   
https://www.facebook.com/hainas.ani

Sebarkan Salam

by Ustazah Ani on Thursday, January 19, 2012 at 11:14am ·

Assalamaualaikum..Shbt2 yg dikasihi krn Allah..selamat pagi dn semuga ceria selalu hendaknya..serta dpelihara oleh Allah swt..sdkt tazkirah pendek berkenaan salam..Ucapan salam yg baik..semua org sdh maklum krn ustzh pun prnh bncgkan di ruangan ini sdkt masa lalu..

Assalamualaikum..Warahmatullahi wabarokatuh..blh jgk dipndekkan..Assalamualaikum.

namun menjwb salam biarlah kena pd Nahu bahasa arabnya..

Waalaikumussalam...bkn Waalaikum Salam..

Bagaimana plk nk mengirim salam kpd seseorang ???

Sebutkan lafaz [ Assalamualaikum]...kmdn org yg mendgr itu akan menjwbnya..maka trskan dgn berkata, salam ini jgk kutujukan kpd ibu awak, kwn awak, ayah awak dsbgainya..Jk mengirimkan salam kosong dgn berkata, [ send my regards to ....( somebody) atau sampaikan salam pd si anu atau si anu..maka itu hanya lah salam yg kosong..tidk berisi dn tdk wajib d sampaikan..RUGIKAN?????

So..mcm mana nk jwb salam yg disampaikan pd kita..bla ada seseorang kata ..si anu atau si anu sampaikan salam pd awak..maka kita terus jwb. ..

[ 'Alaika ( lelaki yg tlg smpaikan) atau 'Alaiki (perempuan ygb tlg smpaikan)..cth: si A sampaikan salam si B pd si C...si A adalah perempuan..kita doakan jgk pd si A sbb dia tlg smpaikan..:

['Alaiki wa'alaikumussalam]...atau [ 'Alaiki wa'alai hassalam] jika si B perempuan kita guna [ ha]...atau plg mudah...['Alaiki waalaikumussalam]...

jika yg si A itu adalah lelaki maka jwblah..

['Alaika wa'alaikumussalam]...

sesiapa yg memberi/menghulurkan salam terlebih dahulu maka dibina pdanya mahligai 10,000 d syurga..Salam ini menurut hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim diajar secara sempurna oleh para malaikat kepada Adam dengan lafaz Assalammualaikum warhmatulLah.Allah memberitahu Nabi Adam ini adalah salam kamu dan keseluruhan zuriatmu hingga ke hari Kiamat.Antara kelebihan salam yang paling utama ialah ia menimbulkan kemesraan yang menjadi asas kasih sayang.Sementara kasih sayang menjadi penyebab rahmat dan keimanan dan seterusnya mendapatsyurga Allah.( Riwayat Muslim no 203, al-Tirmizi no 2699 )

jadikan satu sunnah dlm hidup kita sbgai tanda sayangnya kita pd Allah dn Rasulullah..sebarkan salam ..wallahualam

No comments:

Post a Comment