Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Monday 19 November 2012

HATI OH HATI!! (bhgn 1)


BY USTAZAH ANI
Pokok pun berzikir pada Allah Taala

ORANG YANG CERDAS ADALAH YANG BERFIKIR SETIAP KALI BERZIKIR, DAN BERZIKIR SETIAP KALI BERFIKIR. DENGAN DEMIKIAN JIWA MEREKA BERSIH, SEHINGGA SEMUA UCAPAN YANG KELUAR DARI LIDAH, PASTI MENGUNDANG HIKMAH
Hassan al Bashri

WAH! Hebat sungguh ya orang-orang seperti ini. Berzikir sambil berfikir dan berfikir sambil berzikir. Mereka ialah orang-orang yang sentiasa mengingati Allah Taala. Sehinggakan apa yang keluar dari lidah mereka adalah yang datang dari hati nurani yang bersih.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Tuhan seluruh manusia yang terdahulu hinggalah sekarang dan yang akan datang.

Selawat dan salam buat pemimpin para Nabi dan Rasul, Muhammad bin Abdullah dan para sahabatnya serta yang mengikuti jalan Baginda sehingga ke hari akhirat, amin.
Setiap dari kita ingin untuk menjadi manusia yang baik yang dicintai oleh Allah, diredhai oleh Allah swt. Tidak ada yang mahukan untuk menjadi sebaliknya. Semua orang mahu solat yang khusyuk, bangun di tengah malam dengan bermunajat serta menumpahkan air matanya kerana Allah swt, ,mahu bersedekah dengan tangan kanan yang mana tangan kirinya tidak mengetahui nilai sedekah itu, mahu banyak sekali berdoa, berzikir, mahu memaafkan saudaranya yang telah menganiyanya, mahu mengikat silaturrahim dengan yang memusuhinya, mahu memberi kepada yang tidak mahu memberi  padanya, mahu mengadap Allah Taala dengan hati yang bersih dan mahu segalanya terbaik untuk Allah Taala.

Tetapi kenapa setiap kali kita mahu melakukannya, berusaha untuk meneruskan niat yang baik itu, ianya sangat susah dan sulit sekali???? Baru sahaja  hendak memulai solat hati sudah bergetak-getak mengingatkan perkara-perkara yang langsung tidak ada kena mengena dengan solat. Mahu bersedekah sudah mula merasa bakhil, mahu membaca al Quran sahaja hati sudah jauh dari ayat-ayat Allah Taala. Begitulah kita selalu menyedari apa yang berlaku pada diri kita, namun tidak mampu mengubatinya. Adakah tidak ada iman di dalam hati kita??? Tahu penyakitnya tetapi tidak mampu minum ubatnya. Lantas kenapa iman yang ada di dalam hati kita langsung tidak berperanan untuk terus menjadikan kita ini orang yang baik. Hendak gerakkan hati untuk menutup aurat sahaja kita masih berkira-kira. Untuk menuntut ilmu jugak masih sayangkan masa kita.

Apakah selama ini Rasulullah saw dan para sahabat serta para ulama salaf dan khalaf yang telah berabad-abad lamanya tidak member apa-apa makna didalam tindak tanduk dan pengorbanan mereka di dalam merubah diri kita menjadi lebih baik….

Ini adalah kerana adanya mata rantai yang terputus diantara aqal dan hati kita. Aqal yang berperanan sebagai membaca, mendengar, dan merasa yakin dengan ilmu yang serta member isyarat kepada hati. Namun hati tidak mampu mengarahkan segala anggota tubuh untuk memainkan peranan tersebut. MENGAPA??????

TERTAWAN KEPADA HAWA NAFSU DAN CINTA DUNIA, SERTA TERIKAT DI BUMI DAN TERKEKANG OLEH SYAHWAT…

KITA HARUS MEMBEBASKAN KEHENDAK KITA DAN MEMBERSIHKAN HATI DARI BELENGGU KEKUASAAN HAWA NAFSU SERTA MENYERAHKAN KEPADA ALLAH SUBHANAHU WATAALA.




No comments:

Post a Comment