Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Thursday 6 December 2012

BERTAUBAT

BY USTAZAH ANI



Bagi tiap-tiap suatu itu ubat, dan ubat bagi dosa itu TAUBAT. TAUBAT itu meruntuhkan kesalahan. Dan kata Anas ra. Datang seorang lelaki kepada Rasulullah saw, maka dia berkata: "Ya Rasulullah, aku telah melakukan dosa. "Sabdanya: "Istighfar lah kepada Allah. Katanya lagi: "Bahawasanya aku telah bertaubat, kemudian aku melakukannya lagi (dosa). " Sabdanya: "Tiap-tiap engkau melakukan dosa, maka bertaubatlah hingga syaitan menyesal." Katanya : Ya Rasulullah banyak sekali dosaku"..Maka sabda Baginda: "Ampun Allah itu lebih banyak daripada dosa kamu".



Rasulullah saw bersabda ;" Jikalau seseorang berbuat kesalahan hingga penuh langit dan bumi sekali pun kemudian dia bertaubat, maka Allah Taala akan menerima taubatnya".

Sabda Nabi s.a.w. " Taubatlah kamu kepada Allah, bahawasanya aku bertaubat kepadaNya 100 kali setiap hari"

Syarat Taubat itu ada tiga:

1. Meninggalkan dosa
2. Menyesal
3. Azam bahawa tidak akan sekali kali kembali kepada dosa yang telah dilakukan.

Jika berdosa terhadap manusia , maka ditambah syarat ke pada KEEMPAT iaitu: mengembalikan segala mazhalim ( penganiayaan) seseorang atau minta halal daripadanya.

"Bertaubatlah sebelum sampai kepada kematian dan solatlah sebelum luput waktu" Hadis Rasulullah saw

No comments:

Post a Comment