Text bergerak

Untuk Pelawat Baru, Sila ke Facebook Ustazah Ani untuk membincang sekiranya tiada maklumbalas di ruangan Blog ini Terima Kasih.

Monday 22 September 2014

Kuliah Ustaz Zulkarnain

Hasil perkongsian dari Haji Farhan

Kuliah Dhuha Ustaz Zulkarnain Ibrahim Di Masjid Daerah Selama Perak..21/9/2014 Ahad..Kitab Al Qaulut Taam Fi Ahkam Al Makmum Wal Imam..

Isi2 kuliah:
Pagi ini kita berpeluang lagi untuk mencari hidayah Allah,dengan hidayah itulah kita dapat meneruskan hidup dengan betul..Kita tidak boleh ikut kehendak manusia,mestilah kita ikut kehendak Allah SWT..Kita manusia tidak boleh memikirkan cara hidup yang Allah redho,dengan akal sendiri,melainkan kita duduk dalam majlis ilmu..Ilmulah sumber segala2nya dalam Islam..

Wajib ialah diberi pahala jika lakukan,berdosa jika tidak lakukan..

Wajib makmum mendahului imam
Apabila imam duduk tidak kena pada tempatnya..Jika tidak dahului dalam keadaan ia tahu maka hukumnya haram dan batal solat jika ikut imam..Hendak menegur imam dengan Subhanallah mesti niat berzikir untuk beritahu imam(makmum lelaki)..Makmum perempuan bukan mahram maka tepuk tangan kanan atas tangan kiri..Hukum tasbih Subhanallah sunat 3x..

Jika jemaah semua perempuan dan imam juga perempuan maka sama seperti kaedah orang lelaki yang disunatkan,cuma sofnya sahaja berbeza yakni jarak antara imam dan makmum perempuan,jarak dalam satu sof..

Orang yang belakang imam wajib tegur..Hendak tasbih(tegur) mesti yang tegur berada di tempat yang betul..

As Syahid As Syed Qutub berkata
"Orang yang tidak ada sesuatu tidak akan dapat memberi sesuatu kepada orang lain"
Maksudnya
Orang yang tidak harta tidak boleh bagi harta,begitu juga orang yang tiada ilmu tidak akan dapat beri ilmu pada orang lain

Kisah Nabi Saw dalam melakukan ibadah haji,Nabi Saw menyuruh sahabat2 lain tahalul,sahabat2 lain tidak menghiraukan kerana Nabi Saw belum lakukan tahalul lagi,apabila Nabi Saw lakukan tahalul barulah sahabat2 lain turut tahalul..

Benda yang kita hendak seru mesti kita amalkan dulu..Kepimpinan melalui tauladan..Jika tidak Allah murka,berdasarkan dalil Quran surah ke61 As Soff ayat 2-3

"Wahai orang2 yang beriman,mengapa kamu mengatakan apa2 yang kamu tidak perbuat?..Amat besar kebencian disisi Allah bahawa kamu mengatakan apa2 yang kamu tidak kerjakan"..

Dalam solat ada 3 anggota
1.Anggota yang berat digerakkan bukan pada tempatnya walau sekali maka batal..Contoh gerakkan kepala turun naik..
2.Anggota sederhana,batal jika digerakkan 3x kali berturut2 hukumnya haram dan batal,jika lebih 3x dan tidak berturut2 tidak masalah( dengan syarat gerak yang diharuskan) contoh garu ditempat yang gatal..
3.Anggota yang ringan,gerak lebih satu jari tidak mengapa sekiranya perlu,jika tidak ada sebab maka batal(contoh dibolehkan garu tempat gatal hanya satu jari sahaja)

Satu jalan khusyuk ialah terjemah dan fahamkan apa yang dibaca

Sebab tiada iktidal
1.Gerak yang lebih(contoh tangan berhayun ketika bangun dari rukuk)
2.Tidak ada tokmaninah(yakni tidak berhenti berdiri betul seketika,sebelum turun sujud)

Kaedah angkat tangan(takbir)ketika sebelum rukuk dan bangun dari sujud
Gerak turun ke rukuk angkat tangan dulu ketika berdiri betul,gerak naik dari rukuk sehingga badan betul2 lurus baru angkat tangan..

Disunatkan untuk dipanjangkan takbir itu mula daripada pergerakan hingga akhirnya  kerana ikut Sunnah Nabi dan akan dapat pahala zikir..

Bacaan solat mesti 100% bacaan solat tidak boleh campur dengan bacaan lain

Islam menganggap suara lebih menarik dan perlu jaga auratnya lebih dari rupa..

Ada satu kisah suatu ketika dulu,semasa majlis Musabaqoh Al Quran di Malaysia,disiarkan melalui radio2 di sekitar Asia Tenggara..Seorang orang kaya dari Jawa Indonesia telah datang ke Malaysia untuk mencari Qariah Pulau Pinang Hajjah Rodziah Abdur Rahman untuk memberi hadiah wang,kerana tertarik dengan suaranya,sedangkan wajah tidak tengok dan tidak kenal..Sebab itu suara perlu dijaga oleh wanita jangan terlampau mencantikkan suara ketika berbual,kerana orang akan tertarik,walaupun muka tidak nampak..

Syirik paling besar kata Syeikh Yusuf Qordawi ialah orang yang redho dengan pimpinan yang tidak ikut Islam

Islam ada 5
1.Akidah
2.Ibadah
3.Syariat
4.Akhlak
5.Jihad

Solat itu tiang agama,tiang itu adalah tonggak hidup..

Takbirratul Ihram
Bertakbir selepas imam kata bar,,barulah makmum bertakbir..

Tidak boleh 3 perkara
1.Tidak boleh dahului atau sama takbir dengan imam hukum haram dan batal
2.Mendahului imam pada pergerakan sekali haram,dua kali haram dan batal
3.Serentak dengan imam(makmum bergerak semasa imam bergerak)
4.Ketinggalan terlalu jauh dengan imam
Ia bertakbir semasa imam masih bertakbir haram dan batal,jika takbir lain hilang pahala jemaah..

Imam seru masuk sof,makmum kena respon segerakan masuk sof..

Sifat sof tiga
1.Lurus
2.Rapat
3.Penuh semoga kita dapat rahmat Allah jemaah ini

Sof penghubung 3hala hubungan
1.Penghubung imam dengan makmum
2.Menghubungkan makmum dengan imam
3.Hubungan makmum dengan makmum

Konsep sof satu untuk semua,semua untuk satu(kaedah perang)

Satu peristiwa sekumpulan tentera Islam menyeberangi sungai untuk berperang satu sahabat ada barang yang dibawa jatuh ke bawah ketika berenang,maka ia pun menyelam,apabila ia menyelam semua sahabat yang lain turut menyelam juga..Musuh nampak akan perbuatan itu,setelah sampai ke seberang sungai,musuh bertanya kepada sahabat yang menyelam itu,tadi aku nampak bila kamu menyelam yang lain turut ikut kenapa? Jawab sahabat,itulah yang diajar kepada kami dalam Islam kaedah sof dalam solat "Satu untuk semua,semua untuk satu"..Selepas itu musuh itu menceritakan hal itu kepada ketuanya,dan ketuanya berkata janganlah ganggu tentera islam(Allah campakkan rasa gerun itu kepada tentera musuh)

Satu rukun solat ketinggalan makhruh hilang pahala jemaah,jika lebih dari 2 rukun solat tanpa sebarang uzur maka haram dan batal..

Makmum baca doa iftitah dengan bacaan sederhana jangan lambat,kerana hendak dengar bacaan imam itu yang diutamakan,kerana itu matlamat baca kuat dalam solat..Imam pula sunat tunggu beberapa saat setelah habis doa iftitah(agak2 makmum dah habis baca juga doa iftitah) barulah imam mula baca Fatihah,begitu juga selepas imam selesai baca Fatihah"sunat bagi imam(ulangi Fatihah dalam hati) untuk sukat bacaan makmum yang sedang baca Fatihah sehingga selesai,barulah imam membaca surah,kecuali semua makmum pekak(bolehlah imam terus baca surah selepas baca Fatihah) kerana mendengar bacaan Quran itu disuruh,berdasarkan dalil Quran surah ke7 Al A'raf ayat 204

"Dan apabila dibacakan Al Quran ,maka dengarkanlah baik2(diam) dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat"

Mazhab Hanafi mendengar bacaan Quran itu wajib,bagi Mazhab Syafie sunat didalam kaedah kata suruh..

Sunat Imam tunggu makmum berdiri betul semuanya ketika bangun dari sujud/tahiyat awal dalam beberapa saat,barulah  baca Fatihah kerana untuk mendengarkan makmum akan bacaan ayat Quran itu..

Sunat tegur imam jika salah dalam bacaan lebih dahulu,kemudian sambung bacaan Fatihah kita..

Hakikat manusia terima yang baik walaupun ia jahat..Hendak tegur orang gunakan cara terbaik..Menyampaikan yang benar tetap wajib,cuma caranya mesti berhemah..

No comments:

Post a Comment